Vanuit haar duurzaamheidsstrategie besloot Woonbedrijf om 226 Airey-woningen in Eindhoven te renoveren. De naoorlogse rijwoningen hadden een slechte energetische kwaliteit en er was onderhoud nodig. Op basis van bewonerswensen werden er keuzepakketten samengesteld. Door zowel het ontwerp als de realisatie bij de opdrachtnemer te leggen kreeg Woonbedrijf de beste oplossing tegen de beste prijs, terwijl de klanten dit met gemiddeld een 8 waardeerden.
Oplossingsvrije vraag
Het complex Airey-woningen dateert uit 1956 en werd met industriële bouwmethoden gerealiseerd om snel aan de grote woningbehoefte te voldoen. De kwaliteit is sober, maar doelmatig. Hierdoor beantwoordden deze woningen niet meer aan de eisen van deze tijd. Omdat deze woningen tot de ijzeren voorraad van Woonbedrijf behoren en zij de Airey-wijk als cultureel erfgoed wilde behouden, zocht Woonbedrijf naar een duurzame oplossing. Door met een oplossingsvrije vraagspecificatie te komen, kon Woonbedrijf optimaal gebruik maken van kennis en competentie in de markt voor dit complexe vraagstuk.
Keuzepakketten
Van alle woningen werden de daken geïsoleerd, de dakbedekking vervangen, de gevels gereinigd en het voegwerk hersteld. Op basis van de wensen van de bewoners heeft Woonbedrijf keuzepakketten samengesteld waarbij de bewoners kunnen kiezen voor extra comfort tegen een huurverhoging. Zij kunnen ook zelf kiezen voor het moment waarop deze verbeteringen worden uitgevoerd.
De aanpak
De uitdaging voor Woonbedrijf was van een inspanningsgerichte inkoop, waarbij de oplossing volledig bepaald is, naar een oplossingsvrije vraagspecificatie te komen. VanderVeenConsult werd ingezet om dit vanuit de kennis van prestatiegerichte inkoop te begeleiden. Als eerste stap werden, samen met de projectleiders, concrete projectdoelen vastgesteld. Daarop volgden brainstormsessies met interne stakeholders om deze doelen specifiek en meetbaar te maken en er hiërarchie in aan te brengen. Dit proces van structuren dwingt tot keuzes maken en de consequenties scherp krijgen. Toen de scope en de eisen eenmaal helder waren, kon VanderVeen dit in overleg met het projectteam van Woonbedrijf vertalen in een doelgerichte vraagspecificatie.
De resultaten
Belangrijk bij prestatiecontracten is dat de opdrachtnemer moet aantonen dat aan de eisen is voldaan. De begeleiding van VanderVeen omvatte daarom ook het ondersteunen van de aannemer in het aantoonbaar maken van resultaten. Voordelen voor Woonbedrijf:
- Realisatie binnen planning en binnen budget
- Meer klanten die voor de energetische pakketten kozen
- Forse kostenbesparingen
- Hoge klanttevredenheid
De huurders gaven via de Klanttevredenheidsmonitor van Woonbedrijf een score van gemiddeld een 8 voor klanttevredenheid. Voor een periode van 7 jaar blijft de aannemer verbonden voor het naleveren van klantpakketten en de Airey-wijk is klaar voor een duurzame toekomst!